Vele bedrijven zetten een website live zonder te weten wat er allemaal effectief op gebeurt. Vaak uit onwetendheid of doordat ze gewoon niet weten hoe hieraan te beginnen. Google Analytics is het webplatform van Google dat ervoor zorgt dat je alles kan te weten komen over wat er allemaal op jouw website gebeurt. Hoeveel bezoekers heb je op dagelijkse basis? Hoelang blijven ze erop? Vanwaar komen ze? Hebben ze een conversie uitgevoerd? Dit en nog zoveel andere zaken bieden inzichten over jouw website. Je kan beweren dat je een krachtige website hebt, maar de cijfers die we uit Google Analytics halen, bewijzen of dit effectief zo is.

“Google Anawatte?”

Het is voor mensen zonder enige kennis van websites al moeilijk genoeg om er eentje live te zetten, laat staan om te weten te komen wat er allemaal op gebeurt. Ik kan je helpen met “door het bos de bomen” te zien. Bij het bekijken van je webstatistieken zijn er zoveel zaken die je kan vaststellen. Ik zoom even in op wat ik de meest belangrijkste vind (rekening houdende dat dit voor elk merk/bedrijf anders is):

.1

BEZOEKERS

.2

CONVERSIES

.3

VERKEERSBRONNEN

.4

SESSIEDUUR

.5

LOCATIE
  • Bezoekers: Er is een verschill in sessies, paginaweergaven en bezoekers. Bezoekers kan je zien volgens het aantal unieke gebruikers dat je website binnenkrijgt.
  • Conversies: Voor elke website is een conversie verschillend. Letterlijk betekent het een gebeurtenis op je website die je belangrijk vindt. Dit kan bijvoorbeeld een ingevuld formulier zijn, maar evengoed een klik op het telefoontje of iets toevoegen aan het winkelwagentje.
  • Verkeersbronnen: Als we doelgericht online marketingacties ondernemen, willen we altijd weten welke kanalen goed en net niet goed presteren. Een inzicht dat we geregeld in de gaten houden.
  • Sessieduur: Veel inkomende bezoekers hebben is één ding. Ervoor zorgen dat ze je content effectief doornemen, is nog iets anders. De gemiddelde sessieduur kan je helpen met meer inzichten te verkrijgen.
  • Locatie: Voor zowel kleine als grote bedrijven is het altijd handig om te weten waar de webbezoekers zich bevinden.

Wat kan ik voor je doen?

Heb je hulp/advies nodig met Google Analytics of wil je zelf de touwtjes hier in handen nemen onder begeleiding? Stuur me een mailtje en we kijken samen wat mogelijk is!